21-07-2003
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΜΑΤΖΗΡΙΔΗ
NINPO SHIDOSHI 5 DAN
Χ. Καρμής – Ιούλιος 2003
Kumite

Από ποια ηλικία ξεκινήσατε να εκπαιδεύεστε στις πολεμικές τέχνες, ποιες ήταν αυτές και τι σας ώθησε να ασχοληθείτε;

Ξεκίνησα σε ηλικία 16 ετών με Shotokan. Θα έλεγα όμως ότι ήταν μάλλον περιέργεια, παρά συνειδητή απόφαση. Ας μη ξεχνάμε ότι μιλάμε για την εποχή της επανάστασης που είχε φέρει ο Bruce Lee στον χώρο των πολεμικών τεχνών και η στάση της κοινής γνώμης ήταν πολύ θετική. Τελειώνοντας το γυμνάσιο το 1973 έφυγα στο εξωτερικό για σπουδές, όπου και ασχολήθηκα σοβαρά πλέον με το Shotokan, το οποίο και μου άρεσε. Κάνοντας σήμερα μια αναδρομή στο παρελθόν πρέπει όμως να πω ότι δεν έπαψα ποτέ να το βλέπω σαν άθλημα, σαν μέσο βελτίωσης φυσικής κατάστασης, ίσως σαν δείκτη αυτοπειθαρχίας. Τον καιρό εκείνο δεν είχα πνευματική πρόσβαση στο αντικείμενο. Παρ’ όλα αυτά το ενδιαφέρον μου για τις πολεμικές τέχνες αυξήθηκε αρκετά και μετά από μερικά χρόνια, γύρω στο 1978, θέλησα να διευρύνω τον ορίζοντά μου και άρχισα να εκπαιδεύομαι παράλληλα στο Ju-Jutsu και στο Kung-Fu. Το 1981 τυχαία πήρα μέρος σε κάποιο σεμινάριο Ninjutsu και γνώρισα τον μελλοντικό μου δάσκαλό μου Moshe Kastiel, οπότε και στράφηκα ολοκληρωτικά στη τέχνη αυτή, θεωρώντας ότι βρήκα αυτό που έψαχνα.

Πόσο καιρό διδάσκετε το Ninjutsu κε Ματζηρίδη;

Δίδαξα σχετικά γρήγορα, γύρω στα 1985, σαν βοηθός του δασκάλου μου, γιατί την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν σχολές Ninjutsu και εκείνος έπρεπε να ταξιδεύει πολύ συχνά για σεμινάρια. Δική μου σχολή και μαθητές απέκτησα μετά την κατάκτηση του 5ο DAN και τον τίτλο του Shidoshi το 1992.

Εάν σας ρώταγε κάποιος αδαής στις πολεμικές τέχνες, τι είναι το Ninjutsu τι θα του απαντούσατε;

Θα μπορούσαμε να συζητάμε ώρες για το τι είναι το Ninjutsu! Στα πλαίσια της συνέντευξης αυτής θα απαντήσω όσο πιο απλά γίνεται. Το Ninjutsu είναι μια παραδοσιακή, ολοκληρωμένη πολεμική τέχνη με πανάρχαιες ρίζες στους αιώνες, για την οποία υπάρχουν γραπτές παραδόσεις περίπου 900 χρόνων! Είναι ίσως η μητέρα των πολεμικών τεχνών, με τεράστιο υπόβαθρο σωματικής άσκησης και φιλοσοφίας, που δημιουργήθηκε προφανώς από την αναγκαιότητα για επιβίωση, εξελίχθηκε σε ένα άκρως αποτελεσματικό μέσο διεξαγωγής μάχης και που στις μέρες μας, πιο εξευγενισμένη και οργανωμένη, απευθύνεται σε όλους αυτούς, που μέσα από τον σκληρό δρόμο του πολεμιστή, έχουν την πρόθεση να δουν σωστά τον εαυτό τους μέσα στη φύση και εναρμονίζοντάς τον με αυτήν να γίνουν καλύτεροι Άνθρωποι.

Ποια είναι η φιλοσοφία σας κε Ματζηρίδη απέναντι στις πολεμικές τέχνες και στη ζωή σας γενικότερα;

 Από αυτά που είπα πιο πάνω, βγαίνει το συμπέρασμα, ότι το Ninjutsu δεν είναι ούτε σπορ, ούτε άθλημα, ούτε αγώνισμα, αλλά τρόπος ζωής. Πρόκειται για μια πολεμική τέχνη, που από την μια μπορεί να είναι πολύ σκληρή και βάναυση και από την άλλη να σου χαρίζει χιλιάδες συγκινήσεις και συναισθήματα. Έτσι ακριβώς όπως η ίδια η ζωή. Μαθαίνοντας την βιαιότητα, έρχεσαι πολύ κοντά στον θάνατο και έτσι αντιλαμβάνεσαι σιγά σιγά, με ποιους τρόπους μπορείς να αποφύγεις τις παγίδες του και να επιβιώσεις. Μαθαίνεις έτσι να βλέπεις με άλλα μάτια τον κόσμο, να αξιολογείς και τελικά να αγαπάς το ανεκτίμητο αυτό δώρο που μας χάρισε η φύση, την ζωή. Γιατί σε τελευταία ανάλυση αυτό είναι το Ninjutsu. Η αγάπη για την ζωή, η ευτυχία του να ζεις σε αρμονία με την φύση, έχοντας επίγνωση της θέσης σου μέσα στο σύμπαν.

Η επίγνωση αυτή, για την οποία μιλάω, και η ενάργεια του πνεύματος είναι θεμελιώδη χαρακτηριστικά της φιλοσοφίας του Ninjutsu που ακολουθώ στη ζωή μου, μιας φιλοσοφίας, που μας επιτρέπει να δούμε πίσω από την επιφάνεια των πραγμάτων και να διακρίνουμε πολλά προβλήματα, πριν ακόμα αυτά γίνουν ορατά. Η ιδέα αυτή είναι γνωστή στο Ninjutsu σαν Ban Pen Fugyo (θα μπορούσαμε να το μεταφράσουμε σαν «χίλιες αλλαγές, αλλά καμία έκπληξη»). Κάθε στιγμή όλα αλλάζουν γύρω σου, τίποτα όμως δεν μπορεί να σε εκπλήξει, γιατί έχεις μάθει να διακρίνεις, να προβλέπεις την εξέλιξη. Η δυνατότητα διάκρισης, πρόγνωσης μιας προοπτικής είναι μέγιστης σημασίας και στην φιλοσοφία που εγώ ακολουθώ, είναι γνωστή σαν «μηδενικό συναίσθημα». Το επίπεδο «Μηδέν» (γνωστό στα στοιχεία και σαν KU) κρύβει μέσα του πολύ μεγάλο δυναμικό και σου επιτρέπει να κινηθείς προς άλλες πολλές κατευθύνσεις. Πολύ στενά συνυφασμένη με αυτήν την ιδέα, αλλά και με το Ban Pen Fugyo, είναι και η έννοια του Fudoshin (φιλοσοφία της «ακλόνητης καρδιάς»). Όταν όλα γκρεμίζονται γύρω σου, όταν μόνο ερείπια και χάος σε περιτριγυρίζουν, εσύ μπορείς ακόμα να τραβάς τον δρόμο σου και να πετυχαίνεις τους στόχους σου, όποιοι και αν είναι αυτοί, εκπληρώνοντας τον σκοπό σου, επειδή έχεις κάνει την καρδιά σου ικανή να αντέχει και να σ’ ακολουθεί.

Είναι ακριβώς αυτό που ο R.Kipling κάπου στο εξαίρετο ποίημα του «ΑΝ…» περιγράφει ως εξής: «Αν νεύρα και καρδιά μπορείς, και σπλάχνα και μυαλό και όλα να σφίξεις, να σε δουλέψουν ξαναρχής κι ας είναι από πολύ καιρό σωσμένα και να κρατιέσαι πάντα όρθιος, όταν δεν σου’χει τίποτα απομείνει….δική σου θα’ταν τότε η γης, μ’όσα και μ’ότι απάνω της κι αν έχει…..»

Έχουμε δει όλοι μας σε πολλές ταινίες β’ κατηγορίας με θέμα τις πολεμικές τέχνες, τους ninjas να κάνουν διάφορες υπεράνθρωπες γελοιότητες. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Αυτό είναι πολύ εύκολο να το καταλάβει κανείς, όταν γνωρίζει την σημερινή φιλοσοφία των ΜΜΕ και ειδικότερα του κινηματογράφου. Το λειτούργημα της κοινωνικοποίησης, για μένα βασικός λόγος ύπαρξης των ΜΜΕ, έχει περάσει σε τελευταία θέση, για να μην πω διαγράφτηκε τελείως, και το μόνο που μετράει, είναι αυτό που «πουλάει». Στα πλαίσια αυτά λοιπόν πρέπει να δούμε και αυτά τα κατασκευάσματα, που καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα, αλλά και με την ίδια την πολεμική τέχνη. Πέραν του ότι διαστρεβλώνουν την αλήθεια με τις υπεράνθρωπες γελοιότητες, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, είναι και στη φύση τους αντιφατικά, διότι ενώ από την μια παρουσιάζουν τον Νίντζα σαν δολοφονική «μηχανή εξόντωσης», από την άλλη τον αφήνουν να δέρνεται αλύπητα από κάθε αδαή παλικαρά! Αν κάποιος ασχοληθεί με το Ninjutsu σοβαρά, γρήγορα θα καταλάβει πως αυτό που η βιομηχανία του κινηματογράφου για κερδοσκοπικούς και μόνο λόγους λανσάρει, δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια.

Υπάρχουν κάποια κριτήρια για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με την τέχνη του Ninjutsu και τι θα του προσφέρει η εκπαίδευσή του με αυτή;

Από δικής μας πλευράς δεν υπάρχουν κριτήρια για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με το Ninjutsu. Αρκεί να έχει όρεξη και θέληση να μάθει.

Από δικής του πλευράς τα κριτήρια μπορεί να είναι διάφορα. Θα πρέπει να γνωρίζει την διαφορά ανάμεσα σε άθλημα και πολεμική τέχνη. Αν θέλει να πάρει μέρος σε αγώνες για διάκριση, πρέπει να διαλέξει άθλημα. Στο Ninjutsu δεν υπάρχει πρωτάθλημα, οι αγώνες γίνονται καθαρά για εξάσκηση των μαθητών και όχι για να προκύψει νικητής. Ο λόγος βρίσκεται στην μη αποδοχή κανόνων. Ως εκ τούτου οι αγώνες είναι πολύ πιο ήπιας μορφής, από αυτούς των πρωταθλημάτων, διότι θέλουν μεγαλύτερη προσοχή, για να μην υπάρχουν τραυματισμοί.

Αν λοιπόν αποφασίσει να ασχοληθεί με το Ninjutsu σαν πολεμική τέχνη, θα πρέπει στη συνέχεια να γνωρίζει, ότι κάθε πολεμική τέχνη κρύβει πίσω της και ένα υπόβαθρο. Στο Ninjutsu έχουμε για παράδειγμα εννιά σχολές (Ryu) και κάπου τριάντα με σαράντα πεδία γνώσης, που διακρίνονται σε αυτά των γενικών γνώσεων περί πολεμικών τεχνών (τα Buggei Juhappan) και αυτά που αναφέρονται ειδικά στην εκπαίδευση των Νίντζα (τα Ninja Juhakkei). Το Ninjutsu έγινε βασικά γνωστό λόγω της ανυπέρβλητης τεχνικής του Tai Jutsu (άοπλη μάχη, σώμα με σώμα), όπου ο εκπαιδευόμενος αναπτύσσει ικανότητες σε ότι αφορά την ειδική στάση του πάνω μέρους του κορμού (Kamae-Kata), την στάση του (Tachi-Kata), την απόσταση (Maai), την συγκέντρωση του βλέμματος (Me No Tsuke Kata), την σωστή ψυχολογική στιγμή για δράση (Waza hodokoso koki), την δημιουργία ευκαιριών (Chansu ikasu), της επίθεσης και του αστραπιαίου χτυπήματος (Semekomi, Sekka No Atari) και του ρυθμού (Hyoshi).

Πέρα από αυτές τις μεθόδους της άοπλης μάχης το Ninjutsu, σαν ολοκληρωμένη πολεμική τέχνη περιλαμβάνει και την χρήση όλων των παραδοσιακών ιαπωνικών όπλων όπως η κοντή και μακριά ράβδος (Hanbo Bojutsu), σπαθί (Kenjutsu), δόρυ (Yarijutsu), μαχαίρι (Tantojutsu), μακριά λεπίδα (Naginata), αλυσίδα (Kusari), λεπίδες (Shurikenjutsu) κ.α. καθώς επίσης και γενικές γνώσεις στα πεδία φωτιά και εκρηκτικά (Kajutsu), τέχνες της “αυλής”, όπως τραγούδι, μουσική, χορός, θέατρο (Yugei) και τέχνη της μάθησης μέσω παρατήρησης (Kyomon). Όπως καταλαβαίνεις λοιπόν η εκπαίδευση απαιτεί αρκετό χρόνο, υπομονή, θέληση και κουράγιο.

Όσο για το τι θα του προσφέρει η εκπαίδευση αυτή, έχω να πω, ότι όποιος «αντέξει» θα ανακαλύψει, ότι η εξάσκησή του, πέρα από αυτοάμυνα και ανάπτυξη σωματικών ικανοτήτων, έχει σαν αποτέλεσμα την αναπόφευκτη αλλαγή της προσωπικότητάς του, επειδή το Ninjutsu του προσφέρει την δυνατότητα να εκπαιδεύσει το «Εγώ» του και να κατακτήσει … την Μαύρη Ζώνη στην Ζωή.

Σε ποια κατάσταση βρίσκεται το Ninjutsu σήμερα στον κόσμο και στην Ελλάδα;

Το Ninjutsu άρχισε να γίνεται γνωστό στον κόσμο από το 1978 περίπου, όταν ο Sensei Hatsumi ίδρυσε το Bujinkan και άφησε να πέσει φως στα ενδότερα. Μέχρι εκείνη την εποχή η σχολή ήταν του τύπου Ryu-Ha, δηλαδή σχολή με μυστική οικογενειακή παράδοση, όπου οι μαθητές δεσμεύονταν με Keppan (όρκο αίματος), ότι δεν θα διδάξουν τις τεχνικές παραπέρα. Από εκεί και μετά η εξάπλωση της οργάνωσης ήταν εκρηκτική και η προσέλευση του κόσμου εξαιρετικά μεγάλη.

Σήμερα, μετά από 25 περίπου χρόνια, το Bujinkan έχει να επιδείξει ένα πολύ μεγάλο αριθμό μελών και έναν ψηλό βαθμό ανάπτυξης, ιδιαίτερα στο εξωτερικό, όπου οι άνθρωποι λειτουργούν πολύ διαφορετικά, από ότι εμείς εδώ.

Στη χώρα μας υπήρξε μια εποχή κατά την οποία το Ninjutsu γνώρισε αξιόλογη, αλλά δυστυχώς, σύντομη άνθηση. Οι λόγοι πρέπει μάλλον να αναζητηθούν στη φύση της προσωπικότητας και του τρόπου λειτουργίας μας σαν Έλληνες. Θέλουμε γρήγορα την δόξα, την αναγνώριση, τα οικονομικά οφέλη και δεν έχουμε την υπομονή και την θέληση να «επενδύσουμε» στο μέλλον, ούτως ώστε ο καρπός της προσπάθειάς μας, δομημένος σε σωστές βάσεις, να έχει μακροχρόνια σταθερή απόδοση και κάτι πολύ σημαντικό, να είναι αναγνωρίσιμος από το περιβάλλον του.

Πώς βλέπετε να διαγράφεται το μέλλον του Ninjutsu στην Ελλάδα κε Ματζηρίδη;

Μόνο με πολύ αισιοδοξία θα πρέπει κανείς να ατενίζει το μέλλον του Ninjutsu στην Ελλάδα για να μην απογοητευθεί! Αν δεν υπάρξει μια άλλη αντιμετώπιση του θέματος, από πλευράς των δασκάλων, δύσκολα θα μπορέσουμε να χτίσουμε κάτι σωστό. ‘Έχω μιλήσει και σε παλαιότερη συνέντευξη για το ίδιο θέμα. Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα πριν πέντε χρόνια ξεκίνησα μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης του χώρου, ιδρύοντας το Bujinkan Dojo Hellas, με απώτερο σκοπό την ίδρυση ενός κρατικά αναγνωρισμένου φορέα. Δυστυχώς μετά από μια θετική αρχικά αντίδραση βγήκαν στην επιφάνεια τα προβλήματα που ανέφερα προηγουμένως, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί πόλωση, που δεν βοηθάει καθόλου στο άνοιγμα που αποσκοπώ. Δεν εγκαταλείπω όμως. Συνεχίζω την προσπάθειά μου, απλά έγινα εκλεκτικότερος στις συνεργασίες μου. Είμαι σίγουρος, ότι κάποια στιγμή ο στόχος θα επιτευχθεί και το Ninjutsu θα πάρει τη θέση που του αξίζει.

Κε Καρμή, σας ευχαριστώ πολύ για την φιλοξενία στην σελίδα σας και την ευκαιρία που μου δίνετε έτσι, να επικοινωνήσω με τους φίλους των πολεμικών τεχνών. Σας εύχομαι καλή επιτυχία.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΜΑΤΖΗΡΙΔΗ

Ο Φίλιππος Ματζηρίδης ξεκίνησε σε ηλικία 16 ετών τις Πολεμικές Τέχνες, εκπαιδευόμενος στο Karate σε γυμναστήριο της γειτονιάς του. Τελειώνοντας το γυμνάσιο το 1973 έφυγε στο εξωτερικό για σπουδές, όπου και ασχολήθηκε σοβαρά με το Shotokan. Γύρω στο 1978 άρχισε να εκπαιδεύεται παράλληλα στο Ju-Jutsu και στο Kung-Fu αναζητώντας κάτι πιο βαθύ. Το 1981 πήρε μέρος σε κάποιο σεμινάριο Ninjutsu και γνώρισε τον μελλοντικό του Sensei, Moshe Kastiel. Στράφηκε ολοκληρωτικά στη τέχνη αυτή και σύντομα η ενασχόλησή του έφερε πολύ σύντομα κοντά στον Masaaki Hatsumi, μιας και ο Kastiel ήταν μαθητής του Doron Navon, του πρώτου μη-Ιάπωνα που απέκτησε τον τίτλο του “Shidoshi”. Η εκπαίδευσή του στο Ninjutsu εκτιμήθηκε από τον Hatsumi Sensei τον Ιούνιο του 1992 με το 5ο DAN και τον τίτλο του Shidoshi. Από τότε και με την συμφωνία πάντα του Kastiel, ξεκίνησε να διδάσκει και απέκτησε τους δικούς του μαθητές, τους οποίους και γαλουχεί με τα ιδανικά του Ninpo.

Διεύθυνση του Bujinkan Dojo Athens:

Ευπαλίνου 7, Πλ. Αμερικής

Τηλ.: 210-86.46.042

Ηλ. Διεύθυνση: www.bujinkanhellas.com